Vroegâh toen ik klein was en ging logeren bij mijn oma, keken we de films over Sisi. Die Duitse met Romi Schneider in de hoofdrol. Dan droomden we weg bij het Oostenrijkse landschap en die wijde prinsessenjurken. Daar begon dus mijn fascinatie voor Sisi, of eigenlijk Elizabeth van Beieren. Toen mijn oog op dit boek in de bieb viel, moest ik het dan ook echt lezen. Het stelde me niet teleur.

Keizerin Elizabeth van Oostenrijk Hongarije

De echte Sisi stond bekend om haar mooie haar en uiterlijk. Haar bijnaam was ‘feeënkoningin’. Ze was al op haar 16e getrouwd met Franz Joseph I, de keizer van Oostenrijk-Hongarije. Hij was ook een neef van haar. Kun je het je voorstellen, trouwen met je neef? Toen was dat dus normaal. Ze kreeg vier kinderen (als je de films kent, hoor je nu in je hoofd: Franz Joseph! Franz Joseph! Deine Mutter hat meinem Kind abgenommen! Ahem, excuse my German). Om aan het verstikkende, Weense hof te ontsnappen reisde ze veel. Sisi ging naar Hongarije, Engeland, Griekenland en, jawel, Nederland. Ze maakte ook de wereldtentoonstelling mee en verliest veel dierbaren door haar leven heen. Daaronder ook haar zoon die zelfmoord pleegt. Ze lijkt nooit echt gelukkig te kunnen zijn. Er wordt nu gedacht dat ze anorexia nervosa en een depressie had. Uiteindelijk sterft ze op 60-jarige leeftijd omdat ze wordt neergestoken.

Wat dacht Sisi nou echt?

Dat weten we niet. Ook de schrijfster van dit boek niet. Maar Allison Pataki heeft wel veel onderzoek gedaan naar Sisi. Ze is naar de plekken gegaan waar Sisi vaak was. Pataki gebruikt ook echte citaten die voorkomen in brieven van Sisi of Franz Joseph I, bijvoorbeeld. Bij het lezen moet je dus goed onthouden dat alles was de personages zeggen en denken, verzonnen is. Het verhaal is op feiten berust, maar geen realiteit. Sisi verloor echt haar eerste dochtertje toen die twee was en haar verblijf ik Griekenland bestaat ook. Het boek geeft een beeld van hoe Sisi was en wat ze meemaakte, maar onthoud dus wel goed: niet alles is waar.

Leef mee met Sisi

Allison Pataki neemt je mee in de gedachten van Sisi. Veel bekijk je vanuit haar perspectief. Je krijgt het gevoel meegenomen te worden in Sisi haar gedachten en gevoel, waardoor je mee gaat leven. Interessant was ook de beschrijving van haar hofdames en het hele hof aan Wenen. In het boek is Sisi zich ervan bewust dat er over haar geroddeld wordt aan het hof. Het roddelen kan natuurlijk echt zo geweest zijn. Er was veel commentaar op Sisi en dat wist ze. Door de schrijfstijl en alles wat Sisi op haar bord krijgt, wordt het een meeslepend verhaal.

Deel twee van de twee.

Ondanks dat dit het tweede boek is uit de tweedelige serie, stoort dit niet. Je hoeft het eerste boek niet te lezen om dit boek te begrijpen. Er word genoeg terugverwezen en uitgelegd om te snappen wat er aan de hand is. De schrijfstijl van het boek is toegankelijk, maar vergt wel enig leesniveau. Niet iedereen zal het een prikkelend boek vinden. Voor iedereen geïnteresseerd is in de feeënkoningin is dit boek zeker een aanrader.

Aantal sterren:

Waardering: 5 uit 5.

Meer lezen?