Sterfgevallen, liefde, samba, adoptie en een oud verhaal. Dat zit allemaal in het eerste boek in de serie De Zeven Zussen van Lucinda Riley. Het eerste boek begint met Maia, de oudste zus van de zes zussen. Zes? De serie heet toch de ‘zeven’ zussen? Ja. De namen van de zussen zijn gebaseerd op een groep van zeven sterren. Waarom er geen zevende zus is verklapt dit deel nog niet. Daarvoor zullen we de andere boeken moeten lezen. Wat dit boek wel verklapt is dat er meer schuil gaat achter de adoptie dan Maia altijd dacht.

De oudste bijt de spits af

Maia D’Aplièse is de oudste zus. Over haar gaat het eerste deel van de serie. Het verhaal over de zussen begint met het overlijden van hun stiefvader Pa Salt. Ze weten niet veel over hem dus hij blijft een mysterie. Altijd heeft hij goed voor hen gezorgd. Hij was een rijke man en de zusjes hebben hun jonge jaren onbezorgd in een villa in Genève doorgebracht. Na zijn dood krijgt ieder van de zussen een envelop. In die envelop zit informatie over waar ze vandaan komen. Als ze willen, kunnen ze deze informatie gebruiken om meer te weten te komen over zichzelf. In dit eerste deel volg je Maia en lees je wat zij doet met haar informatie. Het verhaal neemt je uiteindelijk mee naar Rio de Janeiro in Brazilië.

Sjonge… dik boek zeg. Is dat wel leuk?

Zeker! Op het eerste gezicht is het een dik boek. Maar het leest makkelijk. En dat het zo dik is, is ook niet gek. In het boek volg namelijk je het verhaal van twee personen: Maia en Bel. Dat van Maia speelt zich in het nu af, dat van Bel in het begin van de 20e eeuw. Het zijn dus eigenlijk twee verhalen in een boek. Beide verhalen stoppen steeds op cliffhangers. Hierdoor wil je zeker verder lezen. Ook al is er goed te voorspellen wat er gebeurt in het boek, je aandacht wordt goed vastgehouden. Een erg realistisch verhaal is het alleen niet. Alleenstaande vader met een landhuis in Genève? Hm… Maar dan stel ik je de vraag: moet een boek altijd vernieuwend en realistisch zijn? Soms kan het fijn zijn om gewoon eens weg te dromen en niet al te veel te hoeven denken. Ontspannen. Aaaaahhh!

Easy Peasy

Dit boek leest makkelijk. Riley’s schrijfstijl is echt niet moeilijk te volgen. Je merkt daarom ook wel dat dit boek vooral gericht is op een jonger publiek. Een roman moet je niet verwachten. Lekker ontspannend is het daarmee wel. Door de makkelijke schrijfstijl word het boek nog meer ontspannen. Naast dat je geen moeite hoeft te doen om het verhaal te begrijpen, lees het als een trein. Wat ook goed is om te onthouden, is dat het historische deel natuurlijk niet realistisch is. Riley heeft vast en zeker haar onderzoek gedaan. Maar Bel zal niet bestaan hebben. Om echt iets te leren hoef je dit boek niet te halen. Om lekker te ontspannen wel. Dus hup, Netflix uit, leeslamp aan en lezen maar.

Aantal Sterren:

Waardering: 4 uit 5.

Leuk verhaal, niet heel voorspellend. Makkelijke schrijfstijl en lekker ontspannen te volgen.