Wacht even. Dit is de laatste dag. Het is me dus gelukt! Ik heb alle dagen van de challenge van Denise Marinus doorlopen. Op een ander moment ga ik reflecteren op hoe het ging. Vandaag typ ik nog even lekker verder aan de challenge. De opdracht vandaag is om alle scènes die ik op dag 13 en dag 14 schreef, in de goede volgorde te zetten. Je moet hier ook rekening houden met het opvullen van gaten en zorgen dat verhaallijntjes kloppen. Zijn er bijvoorbeeld dingen die aan het einde naar voren komen, die in het midden al moeten beginnen? Dat soort dingen. Omdat deze challenge is voor NaNoWriMo, delen we aan het eind 50,000 woorden door het aantal scènes. Dat is het aantal woorden dat je schrijft tijdens Nano. Door dat aantal te delen door je aantal scènes weet je hoeveel woorden je per scène moet schrijven. Je weet zo ook of ze dan te lang of te kort zouden worden. Nou, klaar? Af!
Nog eens de scène-indeling, maar nu af
Nummer | Omschrijving | Datum | Verhaallijn | Aantekeningen plot |
1 | Eind van het verhaal. | Phyrra | Dit is het eind en het verhaal draait dus om het opbouwen | |
2 | Korte scène om staat van de wereld te introduceren. Beschrijving van het paleis. | 04-01-3222 | Phyrra | Phyrra wordt wakker in haar eigen kamer en begint aan de dag waarop het eerste plotpoint komt. Dit is ook haar verjaardag. De introductie van alles/ de wereld komt vanuit haar perspectief. |
3 | Plot point. | 04-01-3222 | Phyrra | Scène waarin Phyrra verbannen wordt. Vurig wenst ze dat ze weg kan en hoort fluisterstemmen. Dan is er die deur. |
4 | Phyrra | De scène waarin Phyrra mee wordt genomen het kamertje in en dan buiten de Koepel wakker word. ‘verbanningsscène’. | ||
5 | Beschrijving van wereld buiten het paleis, maar in de Koepel. | Phyrra | Scène waarin ze voor het eerst buiten de Koepel zit. Het is avond, ze weet niet waar ze is. Ze krijgt een paniekaanval en rolt zich huilend van angst tegen een boom op. Phyrra kent alleen alle verhalen over het gevaar buiten de koepel. Ze wil graag hulp. Ze spreekt hiermee haar magie aan en er klinken fluisterstemmen. Dan verschijnt er een lichtbol (of iets) die haar naar een beschutte opening in de wortels van een boom stuurt. Hier valt ze in slaap. | |
6 | Phyrra | Hier dwaalt ze door het bos en komt haar side kick tegen. Ze komt ook bij de waterval | ||
7 | Keep your friends close, but your enemies close. | Phyrra | Phyrra is een beetje verloren en radeloos. Hongerig, uitgedroogd. Ze heeft intussen door wat ze kan en weer roept ze magie op. Fluisterstemmen, dan ontdekt ze de grot. Die blijkt niet eens ver van de Koepel. | |
8 | Phyrra | Phyrra ontdekt de Verbannelingen en het eerste contact is vijandig. Verbannelingen denken dat ze een soldaat is. Zetten haar gevangen. Phyrra voelt zicht miserabel. | ||
9 | plot point Beschrijving wereld in de grotten. Geschiedenis. | Phyrra | De generaal Electra ziet wie ze is. Ze nemen Phyrra onder hun hoede. Vertellen haar over de profetie en 1000 jaar geleden. | |
10 | Beschrijving buitenwereld. | Phyrra | Phyrra ontdekt hoe de wereld in elkaar zit en leert over magie. Ze leer ook wie ze is en dat is best moeilijk. | |
11 | Beschrijving van de wereld buiten het paleis | Phyrra | Phyrra leert over de wereld en kijkt nu met andere ogen. Ze ontdekt alles opnieuw. | |
12 | Phyrra | De Verbannelingen leiden Phyrra op. Phyrra heeft het wel moeilijk en het gaat niet zo makkelijk als gehoopt. Dat is frustrerend. Phyrra voelt zich niet goed genoeg en belsuit te praten. Dit lucht op en daardoor krijgt ze nieuwe moed. | ||
13 | Deukalion | Deu neemt zijn medicijnen niet en ontdekt magie. Hij verstopt het. | ||
14 | Deukalion | Deu maakt zijn plannen om contact te maken met de Verbannelingen | ||
15 | plot point | Phyrra en Deukalion, maar vanuit Phyrra | Phyrra is in een van de ondergrondse badplekken en ontdekt daar Deu. Het eerste contact is vijandig maar daarna goed. | |
16 | Phyrra en Deukalion, maar vanuit Deukalion | Deu’s verhaal. | ||
17 | Phyrra en Deukalion | Het lijkt Phyrra en Deu geen goed idee als hij al meegaat. De Verbannelingen zullen aan het idee moeten wennen. Phyrra is ook voorzichtig. Het kan zomaar een plan zijn van het leger. Als bewijs spreekt Phyrra met Deu af dat hij plannen moet doorspelen en met bewijs van die plannen moet komen. Phyrra verteld het aan de Verbannelingen. | ||
18 | Deukalion | Deu gaat plannen van het leger stelen. Hij wordt bijna betrapt. Toch net niet. | ||
19 | Phyrra en Deukalion. | Deu gaat terug naar Phyrra met de plannen van een nieuwe aanvalslinie. Hij geeft de papieren aan Phyrra, die hem nu vertrouwt. Ze gelooft nog steeds in de goedheid van de mens. | ||
20 | Phyrra en Deukalion, maar vanuit Phyrra | Phyrra neemt Deu mee de grotten in. De rest is nog steeds voorzichtig maar vertrouwen Phyrra. | ||
21 | Deukalion | In de tijd erna speelt Deu steeds informatie over. Maar een van zijn kamergenoten wordt wantrouwig. | ||
22 | Phyrra | De Verbannelingen maken plannen om het regime omver te gooien. | ||
23 | Deukalion | Deu krijgt ruzie met iemand en gebruikt per ongeluk magie. Hij wordt ontdekt en verhoord. Onder dwang moet hij vertellen over de Verbannelingen. Ze vallen aan. | ||
24 | low point | Phyrra | Phyrra maakt nog steeds slordige detailfouten in haar training. Ze weet dat ze het wel kan maar steeds gebeurd het. Hierdoor wordt ze een beetje gedemotiveerd. Zo erg zelfs dat het haar te veel wordt en ze besluit maar weg te lopen. Ze heeft het gevoel dat ze niets toe kan voegen en dat ze helemaal niet de persoon van de profetie is. Die zou toch perfect moeten zijn? Alle krachten van de wereld moeten bezitten? Nou, dan is zij zeker niet die persoon want ze faalt steeds. Ze pakt de paar spullen die ze heeft, zoekt haar side-kick en sluipt onzichtbaar weg. | |
25 | Phyrra | Phyrra is buiten de grotten, onzichtbaar. En ziet de soldaten aankomen. Slaat alarm. | ||
26 | plot point | Phyrra | De aanval. Er vallen doden aan beide kanten. Tragisch. | |
27 | Phyrra | De Verbannelingen herpakken zich en verplaatsen zich naar een andere locatie. Phyrra denkt aan Deukalion voor wie ze langzaam valt. Het doet haar pijn dat hij hun verraden heeft. Ze heeft toch hoop dat hij zich bedenkt en laat een spoor achter dat alleen hij zal herkennen. | ||
28 | Deukalion | Deu bedenkt zich na het gevecht en loopt officieel over naar de Verbannelingen. Dat weet het leger nog niet. Hij gaat het vertellen en gaat dan terug. Helaas zijn ze verplaatst. In eerste instantie raakt hij in paniek maar ziet dan het spoor van Phyrra. Hij volgt ze en weet ze te vinden. | ||
29 | Deukalion en Phyrra maar vanuit Deukalion | Hij komt binnen met geheven handen en vraagt om vergiffenis. Hij spreekt met Phyrra af dat hij terugkomt over een dag. | ||
30 | Deukalion | Deu weet andere soldaten die ook het leger uit willen en weet er twee over te halen. Omdat ze in het leger zitten weten ze dat er ondergedoken mensen zijn. Ze regelen dat de Verbannelingen daar kunnen schuilen. | ||
31 | Phyrra | De verbannelingen maken een nieuw aanvalsplan. | ||
32 | Phyrra | Ze dringen de koepel binnen. Ze worden opgevangen door mensen die ‘ondergedoken’ zitten daar. Vanuit daar gaan ze verder. | ||
33 | Phyrra | Een scène waarin Phyrra erachter komt hoe de rest van de bevolking eraan toe is. | ||
34 | Phyrra | Ze worden ontdekt door een gewone burger. Alle mensen worden manueel tegen hun opgezet. Groot gevecht. Het lukt ze toch om het paleis binnen te dringen. | ||
35 | Phyrra | Ze dringen de het paleis binnen en vinden de raadszaal. | ||
36 | Eindscène | Phyrra | Iets uitgebreider dan de beginscène. Ik wil nog niet alles verraden in het begin. De ‘stem’/het regime weet van het alles. | |
37 | Phyrra | Ze gaan de deur door en komen in het eeuwenoude, vergeten gedeelte van het paleis. Hier ontdekken ze het tweede deel van de profetie. Cliffhanger. |
Okè: 50,000/37= 1352 woorden per scène. Dat vind ik best wel netjes. Ik denk dat ik daarmee de ruimte heb om sommige scène’s langer en korter te maken als ik dat wil. Het is iets meer dan het daggemiddelde van Nano, dus ik kan ermee leven. Ook wil ik niet echt alles al vast hebben staan. Dit werkt dus voor mij, denk ik. Laat NaNoWriMo maar komen.