Jet Nijland volg ik al een tijd op Instagram. Ze is vrolijk, draagt van die toffe, tule rokken en heeft een lieve kat ‘Maus’. Wie kan haar nou niet leuk vinden? Haar boek Zwaluwdans was dan ook na een tijdje te vinden op mijn deurmat. Kuch, tijdje, ja. Want ik ben nou eenmaal niet de beste in het idee uit mijn hoofd, daadwerkelijk direct doen. Daar gaat een tijdje overheen. Enfin. Zwaluwdans viel op de deurmat en het lezen begon. Het boek ontvoert je naar Sevilla, dat is in Spanje. Het slokt je op in het verhaal van Neva, Nando, Miquel en Elisa. Langzaam door het boek heen ontvouwt zich hoe al deze verhalen met elkaar verweven zijn. Aan het eind pinkte ik zelfs wat tranen weg. Hier móést ik wel een recensie over schrijven. Et voilà, die lees jij nu.

Waar gaat Zwaluwdans over?

In het boek zitten verschillende verhalen verstopt over verschillende hoofdpersonages. Twee van de verhalen spelen zich af rond de jaren ’30-’40. De andere twee rond de jaren ’70. Zoals de flaptekst vertelt begint je reis bij Elisa die een brief krijgt van haar wijlen vader. Die stuurt haar op een avontuur naar Sevilla, waar haar verhaal zich al snel mengt met het verhaal van Miquel. Elisa gaat op onderzoek uit wie ze nou eigenlijk is. Waarom kent iedereen haar vader? Wat is haar familiegeschiedenis en hoe verbindt die haar met Sevilla? En hoe zit het met die flamencomuziek? Ze ontdekt het allemaal. Ook neemt het verhaal je mee terug in de tijd naar Neva en Nando. Zij groeien samen op en betekenen veel voor elkaar, ondanks dat ze uit twee verschillende werelden komen. Ze maken heftige dingen mee, want de tijd waarin ze leven is roerig. Hallo, wereldoorlog II! Wat ze precies meemaken dat verklap ik niet, daarvoor is het te belangrijk voor het plot. Sorry (maar niet sorry. Snel het boek lezen jij).

Wat voor soort boek is het?

Jet haar schrijfstijl is heel toegankelijk. Ze gebruikt geen ingewikkelde taal, maar het voelt ook zeker niet als een kinderboek. Het zorgt ervoor dat je echt even los kunt laten wat er allemaal speelt in je eigen leven. Je hoeft niet hard na te denken. Laat het denken maar even aan Jet en haar boek over. De verhaallijnen nemen je gewoon even mee.

Die verschillende verhaallijnen klinken verwarrend, maar dat zijn ze niet. Het deed erg denken aan de boekenserie ‘De 7 Zussen’, van Lucinda Riley. Dat mensen Jet de ‘Nederlandse Lucinda Riley’ noemen snap ik wel. Die maakt ook gebruik van verschillende verhaallijnen, waardoor het verhaal juist spannend is. In Zwaluwdans zorgen de aparte verhaallijnen ook voor spanning. Jet laat je steeds achter met een cliffhanger, waardoor je wel door moet lezen. Pas aan het eind kom je er echt achter hoe het allemaal samenhangt. Hoe verder je leest, hoe meer puzzelstukjes op hun plek vallen. Je kunt het boek niet wegleggen zonder dat je je afvraagt hoe het nu weer verder zal gaan.

De karakters hebben hierdoor ook allemaal een echt eigen, jawel, karakter. Ze lijken niet op elkaar. Wat fijn is. Ieder verhaal wordt hierdoor ook echt een apart verhaal. Dit maakt het wisselen van verhaallijnen nog gemakkelijker. Het enige personage dat een beetje in de lucht blijft hangen is Hans. Hij zorgt voor karakterontwikkeling bij Elisa, maar daar blijft het bij.

Hans doet gelukkig niets af aan het verhaal. Zwaluwdans is tot de nok toe gevuld met emotie. Romantiek, drama, humor, verdriet… het zit er allemaal in. Het eind is een echte tranentrekker en laat je niet alleen achter met een traan, maar zeker ook een tevreden glimlach.

Wat vond ik er zelf van?

Zelf vond ik het een heerlijk boek. Het lag he-le-maal in mijn straatje. Als jij houdt van de 7 zussen, dan ga je hier ook verliefd op worden, net als ik.

Maar dan hebben we nog Hans. Het enige wat ik miste aan het eind was meer Hans. Waar is die kerel naartoe gegaan? *Spoiler* er was ruzie, toen ineens was het uit. En toen? Waar is hij? Vertel het mij, is meneer Hans oké?! *Spoiler over*. Ik snap dat hij Elisa aanzet tot actie en intrinsieke veranderingen, maar waar gaat hij naartoe? Waarom is hij ineens verdwenen? Rond ze het nog af? Ik zat aan het eind met veel vragen rond Hans, zoals je wel merkt. Hij verdween een beetje in de vergetelheid voor mij.

Gelukkig doet dit niet af aan hoe intens ik genoten heb van het boek. Dat Hans een beetje een Hans-worst (ha-ha) is nemen we voor lief. Want zeg nou zelf? We hebben in het echte leven ook allemaal van die mensen die je een tijd dwars zitten en dan ineens weg zijn, toch? Net echt dus.

Eindoordeel

Zwaluwdans is echt een boek waarbij je wegdroomt. Het neemt je mee naar het warme, naar sinaasappel ruikende Sevilla. Samen met Elisa ga je op onderzoek uit en kom je Miquel tegen. Je ontdekt hoe Neva en Nando elkaar vasthouden in voor- en tegenspoed en hoe hun liefde voor een bijzondere familiegeschiedenis zorgt. Wil je even wegdromen met romantiek, familieliefde, avontuur en flamenco? Dit boek heeft het allemaal. Groot applaus voor Jet Nijland. Ik ben fan!

Mijn eindoordeel in een aantal sterren:

4.5/5

Wil je Jet Nijland ook beter leren kennen? Dan kun je hier haar Instagram vinden: @jetnijlandauteur