Stel je eens voor: je ontsnapt aan de dood, wordt gered en staat even later op de dansvloer met een prachtige jurk aan, een prins en een balzaal vol ogen die allemaal gericht zijn op jou. Klinkt om bij weg te dromen, toch? Je leest hoe Lucille dit overkomt in de nieuwe novelle ‘Dans van de Maanroos’ van Jami Leigh. En bij haar nieuwe boek hoort natuurlijk een boektour!

Waar gaat 'Dans van de Maanroos' over?

Je leest in de novelle over Lucille. Ze heeft het in het begin van het boek niet heel goed. Ze is arm en moet dingen doen waar ze niet trots op is om te overleven. Maar niet getreurd, want het komt best goed met haar. Na een vreemde gebeurtenis komt ze terecht op een vreemde plek in een wereld die ze niet (her)kent. Daar ontmoet ze Zayne. En hij is haar redding. Voor nu ga ik het daarbij laten en houd mijn vinders stil, want anders ga ik spoilers weggeven en dat willen we toch zeker niet!

Verder over het boek

Dans van de Maanroos begint met veel actie. Je wordt meteen in het verhaal gezogen en hoopt dat alles goedkomt. Dat is natuurlijk altijd goed. Niks vervelenders dan hoofdstukken lang denken: wanneer begint het verhaal nou? Bij deze novelle was dat gelukkig helemaal niet het geval, wat fijn is aangezien een novelle überhaupt al niet lang is. Niet handig als van de paar hoofdstukken die er zijn, je de helft in het verhaal moet komen.

Ook was de schrijfstijl van Jami Leigh erg fijn. Haar zinnen en taalgebruik zijn makkelijk te volgen. Het leest heel gemakkelijk weg en dat was wel weer eens even fijn tegenover al die ingewikkeldere dikke boeken die ik normaal lees.

Wat ik zelf een beetje gek vond, was dat er een aantal hedendaagse ‘dingen’ (ik ga niet verklappen wat) in het verhaal zaten die daar niet thuis leken te horen. Het speelde zich af in een middeleeuwse setting, dus soms vond die ‘dingen’ wat vreemd. Er was namelijk geen aanwijzing van versmelting met de wereld waar wij nu in leven. Voor die ‘dingen’ hoopte je aan het eind dan een uitleg te krijgen, want ze komen terug, maar die kwam niet. Een aantal vragen zijn daardoor onbeantwoord gebleven. Nou is het niet altijd zo dat al je vragen beantwoord worden omdat er bijvoorbeeld een open eind is, maar deze vragen waren best essentieel voor het verhaal. Geen antwoord.

De verdere sfeer in het verhaal vond ik heel fijn. Niet al te cliché, maar ook niet hyper-inventief. Je transporteert daardoor makkelijk het verhaal in en kan je het in één ruk uitlezen. Het eind vond ik trouwens echt leuk! Maar daarover ga ik hier niks verklappen, natuurlijk 😉

Aanrader?

Als je houdt van een luchtig, romantisch, fantasy-geïnspireerd verhaal dan is dit zeker een aanrader. Houd je echt niet van cliché, dan zou ik deze novelle overslaan. Ikzelf droomde er heerlijk in weg en vond het ultiem genieten om eens niet na te hoeven denken over hoe dingen nou in elkaar steken. Gewoon lekker lezen en mee laten voeren. Tja, ik ben ook wel een beetje een sucker for romance, sprookjes en een leuk einde. Na deze novelle ben ik eigenlijk ook wel heel nieuwsgierig geworden naar de andere boeken van Jami. Wie weet ga ik die ook maar eens lezen. Ik zou je voor nu deze novelle zeker aanraden als je tussendoor gewoon heel even wat anders wil.

Project
Lorin