Welke drie hindernissen moet je protagonist overwinnen? Dat is de opdracht van vandaag. Dit vind ik echt een leuke om aan te werken. Een verhaal is namelijk oersaai als er niets in gebeurd. Tot nu toe vond ik het moeilijk om echt iets uit te denken. Maar, en daar komt ze weer, Denise heeft er veel handige tips voor bedacht en die ga ik uitwerken.

Wil je eerst de andere dagen van de challenge teruglezen?
Bij de vorige opdracht moest ik het eind van mijn verhaal in 10 zinnen opschrijven. Die staan hier.
Alle dagen van de challenge staan op deze pagina: Schrijfchallenge.

Hindernissen dus

Ze worden ook wel ‘plotpoints’ genoemd. Dingen die gebeuren waardoor je hoofdpersoon keuzes moet maken of een andere weg in moet slaan. Hierdoor word je verhaal spannend. De grootste tip uit de handleiding is om het eerste grote plotpoint aan het eind van de introductie te zetten. Het liefst iets super ingrijpends. Dan kan je hoofdpersoon niet anders dan erin meegaan en dat maakt het verhaal spannend.

Drie hindernissen van mijn protagonist

Er staan drie vragen in de handleiding om de drie hindernissen te creëren:

  1. Na deze gebeurtenis kan mijn protagonist niet meer terug naar hoe zijn
    leven was:
    Ze ontdekt per toeval haar krachten en wordt aan de hand daarvan verbannen naar de wildernis.
  2. Deze eerste uitdaging kruist het pad van mijn protagonist als hij zijn doel
    probeert te behalen (hij doet zijn best dit obstakel te overwinnen, maar
    faalt daarin jammerlijk):
    Bijna sterft ze. Ze voelt zich ellendig, is gewond en eenzaam. Op het moment dat ze opgeeft, gebeurd er echter iets en dat blijkt haar redding.
  3. Deze uitdaging maakt dat mijn protagonist éérst denkt dat hij zijn doel
    behaald heeft, maar die uiteindelijk eindigt in een “false victory”, met alle
    mogelijke gevolgen vandien:
    Iemand uit haar groep blijkt een verrader. Er gebeuren rare dingen en ze worden gesaboteerd. Op het moment dat ze denken het regime te kunnen laten vallen, blijkt dit vooropgezet. Er blijken meer lagen te zijn dan iedereen denkt. De wereld is anders dan wat ze altijd gedacht hebben.

Verhaalstructuur

Onder deze vragen stond nog een handig schema:

Laat ik dat eens proberen te volgen voor een opzet van de inleiding:

Het uitgangspunt van het hp (hoofdpersonage) is haar gekooide leven in een paleis. Ze snakt naar verandering omdat ze zich gevangen voelt. Ze voelt diep van binnen dat er meer is aan het leven dan mooi zijn, stil zitten en je plicht doen. Op een dag wordt dit verlangen zo groot dat er iets gebeurd. Zoals altijd zit ze bij het raam te borduren en na te fantaseren over hoe graag ze weg wil. In haar hoofd bedenkt ze een poort die haar stiekem toegang geeft tot de wereld buiten de koepel. Ze hoort geritsel en voelt wind door haar haren. Als ze opkijkt staat de poort uit haar gedachten daar. Ze schrikt en verstijft. Op dat moment loopt een van de gemeenste bedienden naar binnen en ziet de poort. Later in het verhaal heeft deze bediende haar verraden. Omdat ze dit kan, word ze verbannen. Waarom snapt ze niet. Ze snapt niet waarom dit gebeurde of waarom ze verbannen is. Misschien zit de wereld wel anders in elkaar dan ze denkt. Voor ze dit kan gaan ontdekken is er een ding waar ze zich op zal moeten focussen: hoe gaat ze in vredesnaam de nacht doorkomen?

Tuurlijk heeft dit niet alle details die ik zou willen. Er zit nog veel meer in mijn hoofd. Het is ook onderhevig aan verandering. Dat ik dit hier vertel, betekend niet dat dit uiteindelijk is wat er écht gebeurd. Dat is het mooie aan schrijven! Ik vond het in ieder geval weer een toffe opdracht. Wat vind jij ervan?

P.S.: wil je me volgen? Volg me dan op Instagram! @projectlorin

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *