In een gezin met meerdere kinderen is er altijd eentje de oudste. Dit boek gaat specifiek over oudste dochters. Die hebben heel wat meer gemeen dan je zou denken. Onderzoek leerde de schrijfsters dat er vijf eigenschappen zijn die oudste dochters delen. De ene heeft ze in andere mate dan de andere, natuurlijk. Maar in zekere zin heeft iedere oudste dochter ze. Aangezien ik ook oudste dochter en zus ben, sprak het boek me erg aan. Ik was wel nieuwsgierig naar wat ze allemaal te zeggen hadden over mij.

Waar gaat het over?

Het Oudste Dochter Effect gaat dus over, jawel, oudste dochters. De oudste zus. Opperzus, zoals ik soms ook wel heet. De vijf eigenschappen die onderzoek ons toeschrijft zijn:

Het boek beschrijft dat deze komen uit ‘die ene wens om erbij te mogen horen'(blz. 82). Als er een tweede komt voelen oudste dochters zich al snel bedreigt. Jaren hebben ze eenzaam aan de top gestaan bij hun ouders. Door de kleine broer of zus voelen ze zich bedreigt. Houden de ouders nog wel van ze? Was ze niet meer goed genoeg? Die oudste wil zich dan, onbewust, bewijzen. En bewijzen zal ze! Plichtsgetrouw volgt ze alle aanwijzingen van de ouders op. Ze neemt alle regels serieus en past goed op haar broertje of zusje. De ouders hebben vaak zonder dit te weten torenhoge verwachtingen van hun eerste kind. Die is immers perfect. Die doet alles beter, sneller en eerder dan de rest. Gretig willen de ouders dat hun eerste kindje alles kan. Het liefst zo snel mogelijk en boven de groeicurves. Bij die tweede weten ze wel hoe het gaat. Die mag rustig aan doen en moet ‘nog maar even klein blijven’.

Hoe schrijven de oudste dochters?

Schuitemaker en Enthoven schrijven lekker rustig. Ze hebben fijne citaten van bekende oudste zussen als Beyoncé en Angela Merkel gebruikt. Aan het begin van ieder hoofdstuk staat een verhaal uit eigen ervaring. Allebei zijn ze namelijk ook oudste dochter. Veel van hun kennis komt ook van de Oudste Zussen Dag die ze organiseerden voor ze het boek schreven. De rest van de kennis komt uit onderzoeken. Niets is uit de lucht geplukt of zonder bronvermelding geschreven. Met de persoonlijke toon in dit boek leest het echt als een gesprek die de schrijfsters aangaan met de lezer. Ze willen graag informeren, niet overtuigen.

Niet alleen voor oudste dochters

Dit boek is voor iedere oudste dochter of zus, of voor iedereen die haar wil begrijpen. Ze kunnen namelijk soms betuttelend, streng of enorm standvastig uit de hoek komen. Ondanks dat bedoelen ze het oh, zo goed. Posities binnen het gezin hebben volgens dit boek een grote invloed op je latere leven.

Wat denkt deze oudste dochter?

Zelf herken ik me enorm in wat er staat in dit boek. Ik ben me vaker bewust van patronen die ik ook buiten het gezin waarin ik opgroeide af en toe vertoon. Vaker probeer ik nu mensen niet te helpen voor ze het vragen. Ik zie ook dat ik dingen snel te serieus neem, ook dat probeer ik te laten vieren. Of dat helemaal goed lukt, weet ik nog niet. Maar goed. Ook dat mag ik minder serieus nemen, toch?

Meer lezen?

Deze recensie gaat over een boek over Sisi: https://projectlorin.com/2022/08/16/boekrecensie-2-sisi-de-opstandige-keizerin-allison-pataki/
En deze over De Zeven Zussen, deel 1: https://projectlorin.com/2022/09/01/boekrecensie3-de-zeven-zusters-lucinda-riley/